( ri d i c ulou s ly jahat )

Ridiculousnya hidup ni, anda akan rasa bila anda jumpa manusia-manusia yang ridiculously jahat. Sampai at one point, anda termenung, tak kira sambil drive, sambil minum pagi dengan hot coffee, atau bila-bila, memikirkan jahatnya orang tu. All you got to do is pat yourself at the back, and console your heart and mind by whispering to your ears, 'welcome to the real world, mate'.

Ya, 'jahat' is a strong word. In the same time, anda boleh kata, 'jahat' itu subjektif.

Bagi saya jahat itu bukanlah subjektif sangat, Nabi pernah kata, orang yang baik di kalangan kamu adalah orang yang baik di antara keluarganya. Maksudnya, baik bersama ahli keluarga. Jadi, shortcut untuk definisnya, orang yang jahat adalah orang yang zalim, kejam, dan tidak memuliakan layanan terhadap keluarganya. Boleh ke aku buat reverse conclusion macam ni. huh.

Ok tak kena mengena.

Abaikan perenggan kedua.

What Im trying to say, or warn you, bad people really exist out there. Bagi silent reader saya, if you're still a student, and you say that you're already meet a bad person personally, trust me my dear, you ain't see anything yet. Tunggu anda melangkah ke alam pekerjaan, to the real world they said, anda akan jumpa pelbagai jenis manusia jahat yang ridiculously jahat. Sampai anda yang rasa diri anda jahat pun, tak sejahat orang jahat yang anda bakal jumpa tu.

Kawan kutuk belakang, kawan tikam belakang (or fuck you at the back), korupsi, tibai duit syarikat, makan suap (rasuah) dan banyak lagi permainan setan, anda bakal jumpa.

Bagi anda-anda yang boleh kata baik (kalau anda dapat rasa anda baiklah), anda akan rasa shock yang teramat sangat. Akan banyak soalan timbul dari kepala hotak anda tentang bagaimana ridiculousnya kejahatan manusia-manusia begini.

"Macam mana dia sanggup canang aku macam ini dengan orang lain, sedangkan aku dah banyak tolong dia?"

"Dia ni tak takut ke makan duit haram? jadi darah daging.."

"Ya Allah.. tak sangka ada manusia macam ni.. nabi dia sama ke tak dengan nabi aku ni??"

Ni antara soalan-soalan yang bakal terlintas pada diri anda, sebaik sahaja anda menyaksikan kejahatan-kejahatan manusia yang berhati busuk tahap ridiculous. Jangan terkejut juga jika anda mendapati orang-orang jahat begini juga solat seperti biasa, puasa ramadhan, bersedekah dan pelbagai amal jariah lagi. Wallualam, Tuhan sahaja punya jawapan mengapa semua amal soleh itu tak mampu membersihkan daki pada hati mereka dari berperilaku jahat se-ridiculous itu.

"Hidup ni kena pandai menipu dik.. kalau kau cakap dan buat benda betul.. mampus kau tak dapat hidup.. sebab manusia ni lagi suka ditipu.. ", pesan seorang pemandu teksi kepada saya kira-kira 2 tahun lalu, ketika perjalanan dari Kolej ke KTM Sungai Buloh.

Maybe he was right.
Thats why I'll get fuck for too many times.

But its okay,
my prophet already told me the truth about the world,
and in the end,
the truth always win.


2 comments:

Awan Putih said...

hurm. masa depan yang penuh teka teki. kabur, dan mendebarkan.

catherine- said...

just nk bgtau saya bkn peduli sgt pun point of view anda.


jahat kan?`


:p~